Oleh: Asrofah Dan Roberta Irna
(Dipublikasikan pada : ProMark Vol.1 No.2 Desember 2010, hal.100-110)
0031210
ABSTRACT
The research target is to know if there are any positive or negative response from customer about the Mentari product advertisement on billboard media. There was any survey done in Purwakarta to get the data which can be used to analyse the research. To measuring the customer response about billboard advertisement used by customer response dimension, they are Attention, Interest, Desire, and Action (Kotler 2005 ) and the dimension billboard media effectivity like reach, frequency, continuity, size, color, influence ( Kasali, 1992 ). Questioner indication was analised by description ( Sugiyono, 2003) and used by Fishbein attitude ( Umar, 2003 ).
The result of research showed there is any customer response equal to 10,5135 and the maximum score is equal to 37,51, so there was can be concluded good that in the promoting Mentari product on the billboard media.
Refer to the conclusion so PT. Indosat, Tbk. Purwakarta should be studying more detail about media effectivity with allocate the billboard promotion cost from the other promotion media which there is more effective then billboard, for example is event.
Key Word : The customer response to billboard media
Tangapan Konsumen
Setelah menentukan tanggapan yang diinginkan dari audiens, komunikator selanjutnya mengembangkan pesan yang efektif. Idealnya, pesan tersebut harus mendapatkan perhatian (attention), menarik minat (interest), membangkitkan keinginan (desire), dan menyebabkan tindakan (action), atau model AIDA.
Perumusan pesan akan memerlukan pemecahaan empat masalah: apa yang akan dikatakan (isi pesan), bagaimana mengatakannya secara logis (struktur pesan), bagaimana mengatakannya secara simbolis (format pesan), dan siapa yang seharusnya mengatakannya (sumber pesan).
Iklan Pada Media Billboard
Billboard atau papan reklame termasuk media luar ruang atau out of home media yang memiliki peluang menjangkau konsumen lebih banyak. Biasanya media ini di pasang di perempatan jalan atau di sisi jalan menghadap kearah pengemudi kendaraan, dan kini penggunaanya semakin semarak. Billboard sebagai outdoor promotion memiliki intensitas dan dampak yang berbeda dilihat dari jenis kontruksi yang dimiliki (Kennedy 2006).
- Jurnal Manajemen Sdm
- Daftar-Judul-Hasil-PENELITIAN-Relevan
- Jurnal Kualitas Jasa (Servqual)
- Jurnal Loyalitas Pelanggan (Loyalty)
- Jurnal Corporate Image
- Peluang Memiliki Bisnis Internet dengan cara yang Sederhana
Tidak ada komentar:
Posting Komentar